Florentina Loredana Dalian

marți, 7 mai 2013

Poemul unui zugrav de biserici


În 1831, zugravul Marin Todosie a refăcut pictura Bisericii „Sf. Mina” din Craiova. Pentru a-şi justifica cheltuielile şi plata cuvenită, el a prezentat lista lucrărilor executate. Iată ce scrie zugravul Marin Todosie, în încercarea de a fi cât mai convingător cu „gardienii” de la contabilitate:
1. Am pus coadă nouă cocoşului lui Sf. Petru şi i-am îndreptat coada.
2. Am legat pe cruce pe tâlharul din dreapta şi i-am pus un deget nou.
3. Am pus o aripă Arhanghelului Gavriil.
4. Am spălat pe servitoarea lui Caiafa şi i-am pus roşu pe obraz.
5. Am reînnoit cerul, am adăugat două stele şi am curăţat luna.
6. Am înroşit focul din iad, am pus o coadă lui Lucifer şi i-am ascuţit unghiile.
7. Am reparat haina Sf. Anton şi i-am pus doi nasturi la antireu.
8. Fiului lui Tobias, care călătoreşte cu Îngerul Gavriil, i-am pus curea nouă la traistă.
9. Am spălat urechile măgarului lui Aveşalom şi l-am potcovit.
10. Am smolit corabia lui Noe şi i-am pus un petic la fund (cui, corabiei, sau lui Noe?)
11. Am albit barba Sfântului Nicolae.
12. Am ascuţit suliţa Sf. Gheorghe şi am înverzit coada balaurului.
13. Am spălat rochia Sfintei Maria.
14. Am pus coadă diavolului de la Sf. Marina şi am cârpit toaca.”

Măi, măi, ce de talente! Eu  nu mă pricep să pun nici cozi, nici degete, nici aripi, nici petice la fund, aşa încât pun punct aici, cu un zâmbet mare pe faţă (Marin Todosie s-ar putea lăuda: „Am refăcut zâmbetul nesfintei Florentina şi i-am pus roşu pe buze”).

În 2011, la Festivalul de lieduri „Ionel Perlea” de la Slobozia, a fost prezentat în primă audiţie un lied compus de maestrul Theodor Grigoriu, pe „versurile” zugravului de biserici. Tot atunci, am primit şi pagina cu „devizul”. Mulţumiri!


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu